Öga av Måne
Författare: Lina Guldbrandson
Vakna, Vakna ni Döttrar och Söner av Skogen.
Vakna mina systrar och bröder.
Hör den sång som sjungs för er.
Vi väntar på er här i skogen. I år av år har vi väntat på er.
Kom, kom nu.
Hör stridens trumma slå i ert inre.
Hör stridsropen som ekar över fjällen.
Hör Svea Rikes bön, Vandra, vandra nu.
Lär er förstå Domherrens böner,
Lär er räkna stjärnorna på himlen.
Vakna ni Utvalda, ni Vackra.
Vakna och Vandra
för Öga av Måne
Lina om äventyret:
" Modiga äventyrare ger sig ut i skogen för att finna ett lyckligt slut till sagan. Men de lär snart upptäcka att sagor kan bli lika mörka som natten och skrämmande verkliga. När sagorna blir sanning och man inte längre finner sin väg ut ur den förtrollande skogen finns bara en sak att göra, att berätta vidare och hoppas på att det någonstans finns hopp om ljus och räddning. I sagans värld är ingening omöjligt och ingen går säker.
Författare: Johannes Rodén
Hon såg mot bergen och tänkte "varifrån skall jag få hjälp?"
I hennes djupaste mörker fanns ändå ett ljus som vägrade slockna,
som fortsatte vaka över henne.
"Solen skall inte skada dig om dagen, inte månen om natten, för stjärnorna älskar dig" så löd sången från barndomen som hennes mor brukade vagga henne till sömns med.
Hon kunde höra den lågt bakom genom åren och hon föll på knä för att be.
Långt därifrån vandrar fem fallna hjältar genom veckor av mörka dagar och stjärnupplysta nätter. Stjärnor som visar dem vägen hem.
Kanske kan allt där få bli vad det en gång var igen.
Kanske kan de där få glömma?
Gudarna har utdelat ett hårt straff över den ensamma byn i Järnkilarnas berg.
Samtidigt som de gamlas råd samlas för att hitta en räddning från det eviga mörker som kvävt vinterljuset i dalen, kommer fem förskjutna hem i hopp om förlåtelse.
Men vad är det som kommer krävas i lösen för deras brott?
Spelvärld: Ett mörkt Trudvang
Johannes om äventyret:
För lite mer än ett år sedan drömde jag en mycket konstig dröm, i vilken rollspel hade blivit den största flugan sedan pogsen och kvinnan bakom framgången var Apkonbekantingen Lina Guldbrandsson. I en TV-intervju i drömmen höll hon upp sitt legendariska scenario som hon förklarade med orden " egentligen handlar det om hur natthimlen blir kvinnojour". Jag var självklart tvungen att nappa på idén.
Välkommen till ett folksagoäventyr med snötäckta djupa skogar, mörka hemligheter och stål mot stål, om hur natthimlen blir kvinnojour - allt under en stjärnklar himmel.
Kaos, Magi & Hallonpaj
Författare: Malin Forsberg
Fröken Gladys Oak suckar och ser ut genom fönstret.
Det är inte det att utsikten är vacker, ingen utsikt är vacker i Ankh-Morpork, men det var något att fästa blicken på åtminstone. Hon är grundaren av Ankh-Morpork Asylum (eller Mentalhus som de flesta kallar det) och har drivit det i lite över ett år. Synd bara att pengarna tog slut.
Ankh-Morpork är staden där det mesta kan köpas för pengar och Skivvärldens största stad med cirka en miljon invånare. Staden har varit med om mycket och kommer vara med om än mer.
Frågorna är: Vad har en häxa, en trollkarl, två mentalpatienter och en sekreterare gemensamt? Vad är som har börjat hända och kommer det att kunna stoppas i tid? Och sist men inte minst; vad är stort, tungt, gjort av metall och flyger?
Spelmiljö: Skivvärlden, staden Ankh-Morpork
Spelsystem: Systemlöst!
Historiens väg
Författare: Karl Gustafsson
Hade han glömt något? Munrengöring, ombyten, ID-chip, kontanter... Allt verkade vara med. Professor Jean Xao vankade av och an i sin bostandskub timmarna innan avresan till den Imperiala huvudstaden där den prestigefyllda decenniala matematiska konferensen som väntade. Men varför hade en enkel matematiker som han, från en av de inre cirkelvärldarna, bjudits in?
Men mer skulle nog inte behövas. För vad skulle kunna hända under en matematisk konferens och dessutom på den Imperiala huvudstadens yta? Det gigantiska, lysande centrat i det rike som var Imperiet, och som under decennier bundit galaxen samman.
En tid senare, vilse i en illa underhållen Sektor av planeten tillsammans med den grupp vilt främmande personer som dykt upp, började han sakta inse vad som saknats i pusslet och förbannade sig själv för att han missat det.
Spelvärld: Aasimovinspirerad Sci-Fi
Utan Fruktan
Författare: Mats Johansson
Skuggorna lekte på väggarna längst den kalla, stenlagda korridoren. Längs sidorna stod missionärer med sänkta huvuden, deras ansikten knappt synliga under de tunga huvorna. Facklorna som brann kastade ett oroligt och ängsligt ljus över korridoren. Ett svagt mässande ekade avlägset och en svag lukt av rökelse kunde förnimmas.
En spänning låg i luften. En spänning som byggts upp sedan Kardinal Durand hade tillkännagivit ett till dess okänt tillägg till Codex Cardinalis, ett tillägg som endast Kardinalen hade haft kännedom om. Nu visste Kurian, och de högt uppsatta bröderna och systrarna där krävde att något skulle göras. Tillägget, tillägg nr. 1683B i Mörkrets balk tillkännagav en profetia, en profetia om att ett vapen hade iordningställts av mörkret och om bara ett par veckor skulle vara redo att användas för att utplåna mänskligheten. Det föll på kardinal Dominics axlar att hitta en grupp och grusa mörkrets planer.
De tunga trädörrarna gled upp och Dominic skyndade sig genom korridoren utan att ägna en blick åt de nu snabbt knäböjande missionärerna. Att de ens fick se honom så nära var heder nog. I ett rum vid korridorens ände väntade en man i kostym. Mannen, som såg lätt ängslig ut, vägde av och an. När han sedan fick syn på den väldige Dominic slängde han sig ned på knä och lyfte inte blicken. Dominic såg på honom med en kall blick.
”Samla dina bästa, tiden är kommen”
Spelvärld : Mutant Chronicles (Ja, det finns fortfarande!)
Mats om äventyret:
Ett äventyr som med både stunder av hänsynslös action och nervpirrande spänning sätter spelarna på prov. Mutant chronicles är en mycket välskriven och häftig värld som fallit i glömska eller aldrig spelats av de allra flesta. Jag tänker i och med det här äventyret ändra på det. Välkomna till ett äventyr som inte kommer lämna någon helt utan bra minnen!
Författare: Johan Jaurin
Den fria anden. Så mycket det kan mena. Att få gå vart man vill, få göra vad man vill, ja, fantasin är den enda gränsen! Dr. Tallander var en av de få som hade fått se vad det innebar. Till skillnad från de snöblinda knölarna. En hel stad hade missat vad det innebar, nä, ett helt land visste inte vad det innebar. Bara för att det glimmar...
”Bah! De dårarna! Vad vet de om vetenskap!” skrek han ut till världen.
Den som har det som glimtar lockar flest skator, det ska de nog bli varse om.
Om det så skrivs ner i kallt blod.
Deras blod...
Spelvärld: Steampunk i ett öde Finland.
Spelsystem: Systemlöst/fattigt dessutom.
Johan om äventyret:
Ta fram era monoklar, korsetter och top-hats, mina damer och herrar! Stämningsfullt är det jag vill få gjort och samtidigt berätta en bra story. Ånglok är det ingenting fel på heller för den delen... Kort sagt, ett bra spelpass för alla deltagare!